2014. március 26-án szerdán visszaérkezett a Gyermekvasútra a korszerűsített Mk45,2005 pályaszámú dízelmozdony.

A visszaérkező Mk45,2005 psz. mozdony a Bátori utcában

A visszaérkező Mk45,2005 psz. mozdony a Bátori utcában


A mozdony negyedikként tért vissza arról a felújításról, melynek során új, Caterpillar C-15 típusú dízelmotort kapott, és több más gépészeti és villamossági berendezését is kicserélték vagy felújították. Az Mk45,2003, Mk45,2004 és Mk45,2002 pályaszámú gépek után tehát az Mk45,2005 a negyedik korszerűsített dízelmozdony a Gyermekvasút állományában.
A mozdonyt csaknem egy évvel ezelőtt, 2013. április 3-án szerdán szállították el felújításra a hűvösvölgyi fűtőháztól a szombathelyi járműjavítóba.
Ma délután szintén közúti tréleren szállították vissza. A fűtőház Bátori utca felőli oldalán, az itt található homlokrakodón keresztül helyezték vágányra.
Az előző három mozdony átépítéséhez hasonlóan, az Mk45,2005 pályaszámú mozdonyra is további munkálatok várnak még Hűvösvölgyben. Lemezborításának javítását és fényezését a Gyermekvasút szakemberei az elkövetkező hetekben fogják elvégezni.
Ezt követően a mozdonyt hatósági próbára bocsátjuk. Előreláthatólag április végén vagy május elején állhat ismét forgalomba.
A homlokrakodó megközelítése

A homlokrakodó megközelítése

A korszerűsítési programról

A Gyermekvasút Mk45 sorozatú dízelmozdonyai 1973 óta közlekednek a kisvasúton. A 2000-es években jelentős korszerűsítésük már halaszthatatlanná vált.
A program keretében először az Mk45,2003 pályaszámú mozdonyt szállították el átépítésre 2010 áprilisában. Az elsőként újjáépített mozdony 2010 decemberében állt forgalomba.
A hat darab Mk45 sorozatú dízelmozdony közül eredetileg öt – az Mk45,2002-Mk45,2006 pályaszámúak – korszerűsítését terveztük. A sorozat első példányát, az Mk45,2001 pályaszámú gépet, eredeti állapotában kívántuk megtartani.
A modernizációs program azonban egyelőre nem folytatódik. Négy mozdony újjáépítése után megáll. Az Mk45,2006 pályaszámú gép korszerűsítését egyelőre el kell halasztani.

Az Mk45,2005 psz. mozdony lehúzása a trélerről

Az Mk45,2005 psz. mozdony lehúzása a trélerről


Az elmúlt négy évben tehát négy dízelmozdonyunk újult meg kívül-belül. Az üzemi tapasztalatok kedvezőek. A gépek üzemanyag-fogyasztása lényegesen alacsonyabb lett. Károsanyag-kibocsátásuk számottevően csökkent. A mozdonyok teljesítménye a korábbinál nagyobb, a meghibásodások száma – a kezdeti problémákat leszámítva – a töredékére csökkent.
A Gyermekvasút mozdonykorszerűsítési programja 2013 őszén sikeresen szerepelt az Európai Vasúti Kongresszus Díjának kiválóság a környezeti fenntarthatóság terén kategóriában. Igaz, a díjat nem nyertük el, de elmondhatjuk, hogy a több tucat induló közül pályázatunkat beválogatták a díjra jelölt tíz legjobb közé.
Az Mk45,2001 és Mk45,2006 pályaszámú mozdonyokat egyelőre eredeti állapotuknak megfelelően tarjuk üzemben.

Kapcsolódó oldalak: