2013 decemberében befejeződött a 612-es pályaszámú személykocsi átépítése. Az egykor poggyászteres személykocsiból kerékpár- és babakocsi-szállító kocsit alakítottunk ki.

A kerékpár- és babakocsi-szállítóvá átépített kocsi

A kerékpár- és babakocsi-szállítóvá átépített kocsi


2013. december 4-én szerdán az illetékes hatóság megadta az ideiglenes üzembehelyezési engedélyt az átalakított 612-es pályaszámú személykocsira. A tervek szerint a kocsi már holnap rész fog venni a menetrend szerinti forgalomban.
A612-es és 611-es pályaszámú kocsik használtan érkeztek Hűvösvölgybe 2011 decemberében. Eredetileg hagyományos személykocsik voltak, majd poggyászteressé alakították őket. A Gyermekvasúton kerékpárok és babakocsik szállítására kívántuk alkalmassá tenni őket.
A két kocsi felújítása és átépítése szinte azonnal megkezdődött. Az utasteret a korábbi kialakításnak megfelelően újítottuk fel. A Gyermekvasúton szükségtelen részeket – az utas WC-t és a vonatvezető lehajtható asztalkáját – megszüntettük. Így még több ülőhelynek lett helye.
A leginkább szembetűnő újdonság, hogy az eredetileg poggyásztérként használt szakaszt kerékpár- és babakocsi-szállító résszé alakítottuk át.
A próbavonat a hűvösvölgyi fűtőház előtt

A próbavonat a hűvösvölgyi fűtőház előtt


Megtartottuk viszont az utastér fűtésére használt fatüzelésű kályhát. Az átalakítás során felújítottuk és visszaépítettük eredeti helyére. Ennek a kocsinak tehát nem lesz olyan légbefúvásos utastérfűtése, mint a többi hagyományos és különleges célú személykocsinak.
Szintén megtartottuk az utastér főbb jellemzőit. Az átalakítás során lécpadokat építettünk be, melyek fölött velük párhuzamosan kialakított kalaptartók kaptak helyet. A kocsi ebben is különböző fog a többi hagyományos kocsitól.
A kerékpár- és babakocsi-szállító szakaszban kilenc darab bicikli biztonságos elhelyezésére van lehetőség. A támokat hármasával helyeztük el két oldalon és a kocsi egyik végében.
A kerékpárok és babakocsik kényelmes be- és kirakodásához a szokásosnál szélesebb, kétszárnyú oldalajtók állnak rendelkezésre. Az utasok fel- és leszállása a kocsi túlsó végén található, hagyományos ajtón történik.
Az újonnan kialakított kerékpártámok

Az újonnan kialakított kerékpártámok


A kerékpártámok egyúttal lehajtható ülések. A nem használt támok helyén összesen hat utas foglalhat helyet. A kerékpár- és babakocsi-szállító szakaszban további két darab egyszemélyes, lehajtható pótülést is kialakítottunk.
A kocsi két évvel ezelőtt világoskék színű külső fényezéssel érkezett. Az átalakítás során természetesen új, a jelenlegi gyermekvasúti színtervnek megfelelő festést kaptak. Külső oldalfaluk piros színű, az ablakok vonalában fehér, a két területet pedig egy keskeny kék sáv választja el.
A Gyermekvasúton való forgalomba állításhoz szükséges volt a nálunk alkalmazott második, közvetlen működtetésű légfékrendszer kiépítése. Az eredeti, szabványos kisvasúti kapcsolókészülékeket a nálunk rendszeresített, Ganz-féle gömbfejes, félig önműködő középütközőkre cseréltük.
A kocsi futóművének felújítását a MÁV Vasjármű Kft. végezte. A munkálatokhoz a forgóvázakat a cég műhelyébe szállították.

A kocsi típusjelzése:Baw-gg
Pályaszáma:50 55 25-01 612-5
Ütközők közötti hossza:13,25 m
Öntömege:15 t
Ülőhelyek száma:43
Szállítható kerékpárok száma:9
Megengedett legnagyobb sebessége:20 km/h

 
Kiépítettük a kocsin a hangosítási rendszert. Az utastér, valamint a kerékpár- és babakocsi-szállító szakasz világítását átalakítottuk a Gyermekvasút többi hagyományos személykocsiján alkalmazott megoldással azonos módon.
Az átalakítás legnagyobb részét a Gyermekvasút saját szakemberei végezték a hűvösvölgyi fűtőháznál.
Az első hatósági szemlét még 2013 novemberében megtartották. A futópróbára 2013. december 4-én szerdán került sor. A vonali próbát Hűvösvölgy és Szépjuhászné állomás között bonyolították le. A hatóság ezt követően állította ki az ideiglenes üzembehelyezési engedélyt.
A 612-es pályaszámú kocsit hagyományos személykocsiként vettük a Gyermekvasút állományába. Utastere zárt és fűthető, így télen és nyáron egyaránt közlekedni fog hagyományos, dízelvontatású személyvonatok szerelvényében.

A próbavonat visszaúton Hárs-hegy állomáson

A próbavonat visszaúton Hárs-hegy állomáson


A 612-es pályaszámúval egyszerre érkező másik, 611-es pályaszámú kocsi átépítése szintén folyamatban van. A most átadottal azonos megjelenéssel és belső kialakítással fog forgalomba állni.