2011 decemberében két darab poggyászteres személykocsival bővült a Gyermekvasút járműállománya.

Poggyászteres személykocsik a hűvösvölgyi fűtőháznál

Poggyászteres személykocsik a hűvösvölgyi fűtőháznál

Megérkezés Hűvösvölgybe

A kocsik 2011. december 9-én pénteken érkeztek Hűvösvölgybe. Előző szolgálati helyük a kecskeméti kisvasút volt.
A járműveket még december 8-án csütörtökön délelőtt rakták közúti trélerre Kecskeméten. A szállítmány a késő esti órákban indult útnak Budapest felé.
A Gyermekvasút vágányára Hűvösvölgyben, a fűtőház Bátori utca felőli oldalán helyezték másnap kora reggel. Itt olyan homlokrakodó található, amelyen át a közúti tréleren érkező kisvasúti járművek könnyen vágányba helyezhetők.
A kocsik sorozatjelzése eredetileg BDax (jelenleg BDa-w). Pályaszámuk eredetileg 611 és 612 (jelenleg 505525-01611-7 és 505525-01612-5).

A kocsik története

A kocsik jellegzetessége, hogy utastér mellett poggyásztérrel is rendelkeznek. Az egykor jelentős személyforgalmat lebonyolító keskenynyomközű vasúti hálózatokon – mint Kecskemét, Nyíregyháza és Sárospatak kisvasútjai – rendszeresen közlekedtek ilyen járművek.
A kocsik 1958-ban készültek a MÁV Debreceni Járműjavítóban. A folyamatosan bővülő keskenynyomközű vasúti hálózat nagy befogadóképességű személykocsik iránti igényét volt hivatott kiszolgálni a Bax sorozat. Sok vasútüzemnél igen régi, kéttengelyes, fa felépítményű személykocsikat váltottak ki.
A kocsikat nagy távolságra közlekedő, gyakran 50-100 km-en át közlekedő személyvonatokhoz tervezték. Tervezési sebességük 80 km/h, engedélyezett legnagyobb sebességük 60 km/h.
Eredetileg tehát poggyásztér nélküli, két utastér-szakasszal rendelkeztek. Úgynevezett második generációs Bax kocsik voltak, amelyek peronja már zárt volt ugyan, azonban eltértek a Gyermekvasúton jelenleg is közlekedő azonos típusjelzésű személykocsikétól.
Néhány ilyen kocsit 1970-ben poggyászteres személykocsivá építettek át a Debreceni Járműjavítóban. Ekkor vezették be a BDax sorozatjelzést. A prototípust a sárospataki kisvasúton, akkor selejtezett kéttengelyes poggyászkocsik helyett állították forgalomba.

A kocsik átépítése

A Gyermekvasúton azonban nem végzünk és soha nem is végeztünk poggyászfuvarozást. Ilyen járművek tehát nem voltak állományban.
A most érkező járművek se jelenlegi formájukban fognak közlekedni a vonalon. Olyan formában tervezzük átépíteni őket, hogy alkalmasak legyenek kerékpárszállításra és mozgáskorlátozottak által is könnyen igénybe vehetők legyenek.
Az eredetileg poggyásztérként szolgáló részre ülések nem kerülnek, hanem megmaradnak termes kialakításúnak. Itt helyezzük el a kerékpárok elhelyezésére való támokat és alakítjuk ki kerekesszékek rögzítésére szolgáló részt.
A kocsikba olyan kihúzható rámpát telepítünk, amellyel mindkét oldalon biztosított lesz a kerekesszékkel érkező utasok kényelmes, megerőltetés nélküli és biztonságos fel- és leszállása. A szerkezetet a vezető jegyvizsgáló működteti majd, tehát a jogosultak közül bárki használhatja.
Természetesen egyszerűbbé válik a babakocsival való utazás is. A rámpa segítségével könnyebb lesz a be- és kiszállás. Menet közben a babakocsi az utastér termes szakaszában lesz elhelyezhető. A kocsikban pelenkázó asztalt is kialakítunk.

A kocsik hagyományos sorozatjelzése:BDax
Jelenlegi sorozatjelzés:BDa-w
Gyártó, gyártás éve:MÁV Debreceni Járműjavító, 1958
Poggyászteres kocsivá történő átalakítás:MÁV Debreceni Járműjavító, 1970
Ütközők közötti hossz:13,25 méter
Magasság:3,2 méter
Szélesség:2,4 méter
Szerkesztési sebesség:80 km/h
Engedélyezett legnagyobb sebesség:60 km/h
Saját tömeg:15 tonna
Össztömeg:20 tonna

Forgalomba állítás előtt felújítjuk a kocsik utasterét. Az utastér padlóját korszerű, csúszásmentes anyaggal borítjuk a kocsi teljes hosszában.
Megújul az utastér oldalfalának és tetejének belső borítása, valamint az ablakok. Az utastér berendezéséből megtartjuk – és szükség szerint felújítjuk – a lécpadokat és az ülések fölötti kalaptartót. A világítási rendszert, ide értve az utastér világítására használt lámpatesteket is, a Gyermekvasúton alkalmazott rendszerrel váltjuk fel.
Szintén megtartjuk az utastér fűtésére szolgáló széntüzelésű kályhát. A kocsik természetesen télen és nyáron egyaránt közlekedhetnek majd, így utasterük fűthető marad.
Megmaradnak a kocsik egyik homlokfalán található ajtók, hogy alkalom adtán a különleges rendeltetésű személykocsikkal összesorozva a kocsik közötti átjárás lehetősége megmaradjon. A kocsik átellenes homlokfalán – a termes kialakítású részen – új ablakot nyitunk. A Gyermekvasúton fontos, hogy a vonat hosszában is áttekinthető legyen, azaz hogy a vonatszemélyzet a másik kocsi utasterére menet közben is könnyedén rálásson.
Megszüntetjük a kocsikban található WC-t. Megtartjuk azonban a kézmosó csapot – különös tekintettel az újonnan kialakítandó pelenkázási lehetőségre.
Eltávolítjuk a vonatvezető részére beépített kis asztalkát, melyet szintén a poggyásztér kiépítésekor, 1970-ben alakítottak ki a kocsikban. Helyére ugyancsak lécpadokat helyezünk el.
Természetesen elvégezzük mindazokat a műszaki jellegű átalakításokat is, amelyek szükségesek hozzá, hogy a Gyermekvasúton közlekedjenek. Kiépítjük rajtuk a nem önműködő, átmenő légféket, amellyel a szinte végig lejtőben fekvő pályán a személyvonatokat fékezzük.
A járművek külső fényezése a Gyermekvasúton általánosan alkalmazottal – az ablakok vonalában fehér, lejjebb piros színű – megegyező lesz. A két részt egy keskeny kék csík választja majd el.
Hosszú ideje szeretnénk kerékpárszállításra alkalmas és kerekesszékkel is akadálymentesen igénybe vehető személykocsikat forgalomba állítani.
A Gyermekvasúton eddig nem volt olyan személykocsi, amelyen a szükséges átalakítás elvégezhető lett volna. Ezért született az a döntés, hogy a MÁV egy másik keskenynyomközű vasútjáról irányítanak át két alkalmas járművet a hűvösvölgyi fűtőházhoz.
Az 1990-es években kísérletképpen két darab Bax sorozatú személykocsit kerékpárszállítóvá építettünk át. Kerekesszékesek szállítására vagy babakocsik akadálymentes beszállítására azonban nem lehetett alkalmassá tenni. A kocsik a kerékpárszállítással kapcsolatban se váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Egyikből különleges rendeltetésű személykocsit alakítottunk ki, másikat visszaépítettük hagyományos személykocsivá.
A kecskeméti kisvasúton 2009 decembere óta szünetel a személyforgalom. A BDax sorozatú kocsikat azóta nem használták. A Gyermekvasútra kerülve új feladatot kapnak, újjáépítjük és ismét forgalomba állítjuk őket.

A kocsik forgalomba állítása a Gyermekvasúton

A kocsik átépítése 2012 januárjában kezdődik Hűvösvölgyben. A munkálatokat a Gyermekvasút fűtőházánál fogják elvégezni.
Az átalakítást követően a kocsikat hatósági vizsgára bocsátjuk. A szemlét szintén a Gyermekvasúton tervezzük megtartani.
Mivel összesen két darab ilyen kocsi készül és hétvégente ennél több szerelvény közlekedik a Gyermekvasúton, csak a kijelölt hagyományos személyvonatokban fog kerékpárfuvarozásra és kerekesszékesek szállítására is alkalmas személykocsi közlekedni. Az ilyen vonatokat a menetrendben külön meg fogjuk jelölni.
Az elsőként átalakított BDax sorozatú személykocsi várhatóan a 2012. évi Gyermekvasút napjára készül el, azaz 2012. április 14-én szombaton áll majd forgalomba.