A Gyermekvasút környéke a legismertebb nevezetességeken túl rengeteg kevésbé ismert helyet is rejteget.
Ezek között található többek között különleges épület, zarándokhely, romok, szobrok, természeti csodák is.
A budaszentlőrinci pálos kolostor romjai
Szépjuhászné állomás közelében, a völgy felőli oldalon, a Budakeszi úti erdészet épületei felől is könnyen megközelíthető helyen találhatók az egykori budaszentlőrinci pálos kolostor romjai.
Bátori-barlang
A Bátori-barlang a Nagy-Hárs-hegy csúcsa alatt nyíló, nehezen járható, több ágból és aknából álló barlang. A XV. század folyamán remeteként itt élt Bátori László pálos szerzetes, akinek nevéhez az első magyar nyelvű bibliamagyarázatok és szentek életéről szóló írások fűződnek. Bátorit később boldoggá avatták.
A barlang bejárata előtt halad el a Nagy-Hárs-hegy tetején épített Kaán Károly-kilátóhoz vezető erdei sétaút (sárga sáv turista jelzés). A barlang megközelítésekor már látszik a közel 50 méterrel magasabban elhelyezkedő kilátó. Tekintettel a nagy szintkülönbségre, az út szerpentin szerűen halad. Az út fehér színű kövei nem mesterségesen telepítettek, hanem a talaj által nem fedett mészkősziklák.
A felső – természetes – bejárat közvetlen közelében kisebb erdei pihenőhely került kialakításra fából készült asztallal és padokkal.
A barlang bejárata 440 méterre a tengerszint felett nyílik. Hasonlóan a Budai-hegység barlangjainak többségéhez, járatait a hegységképző erők (mozgások), valamint a hegy belsejéből a repedések mentén felszínre törő hévizek alakították ki. Termeinek többsége üstszerű gömbfülke, amelyeket jellemzően a forró hévíz vájt ki a mészkőből. A barlang mélyebb járatait bámulatos szépségű, különböző színű kristályok, úgynevezett borsókő díszíti.
A XX. század elején a pálos rend a barlang bejárati termét kápolnává alakította át. Az alsóbb járatokat azonban – veszélyességükre való tekintettel – betemették.
A legenda szerint a barlangot föld alatti járat kötötte össze a közeli pálos kolostorral. Az alagutat azonban nem sikerült megtalálni.
A barlang tudományos igényű kutatása az 1960-as években nyolc éven át zajlott Vajna György barlangkutató vezetésével és többségében önkéntesek részvételével. A feltárás gyorsítására egy mesterséges kijáratot robbantottak a természetes bejárat alatt, a bejárati terem alsó síkjában. A keletkezett átjáróba csillepályát fektettek, és ezen szállították a barlangjáratokat kitöltő rengeteg törmeléket a szabadba. A turistautat az egykor használt pálya felett épített fahídon vezették keresztül.
A régészeti feltárás során kőkorszaki, rézkorszaki, vaskori, bronzkori és középkori leletek kerültek elő. A fellelt vasérc és nemesfém-törmelék, valamint a kapcsolódó levéltári adatok egybehangzóan bizonyítják, hogy a barlangban a XVIII. század folyamán vasércbányászat folyt. A barlangot körülbelül 7000 éven át használták a környéken élők.
Veszélyessége miatt a barlang jelenleg nem látogatható; természetes és mesterséges bejárata egyaránt le van zárva. A hasonló barlangok szinte kivétel nélkül kizárólag engedéllyel, gyakorlott barlangászok által járhatók.
A Bátori-barlang a Gyermekvasút Szépjuhászné és Hárs-hegy állomásaitól rövid erdei sétával közelíthető meg a sárga sáv turistajelzésen.
Fazekas-hegy
Hűvösvölgy állomás és a Nagyrét közvetlen közelében található a kirándulók által kevésbé ismert Fazekas-hegy. A csúcsról Hűvösvölgy és Remetekertváros felé nyílik panoráma.
Hűvösvölgyi Nagyrét
A Nagyrét Hűvösvölgy állomás közelében található.
Makkosmária
Makkosmária Budapest és Budakeszi határán, a Gyermekvasút János-hegy és Virágvölgy állomásaitól erdei sétával könnyen megközelíthető kirándulóhely, széles, füves rét.
Széchenyi-hegyi adótorony
A Gyermekvasút Széchenyi-hegy állomásától néhány száz méterre található a Széchenyi-hegyi adótorony.
Az adótorony 60 méter magas. A mellette álló antenna 192 méter hosszú.
A Széchenyi-hegyi fennsík kiváló helyszínül szolgált a főváros és közvetlen környékét ellátó adótorony létesítéséhez. Építése 1957-ben kezdődött. Tetejére bonyolult antennarendszert telepítettek.
Átadására 1958. február 22-én került sor. Az addig csak kísérleti jelleggel sugározott televíziós adás ettől a naptól kezdve Budapesten és környékén, körülbelül egy megyényi területen üzemszerűen foghatóvá vált. Az adótorony átadásának napját tekintik a magyarországi televíziózás kezdetének.
A televízió gyors térhódításának köszönhetően az adótoronnyal eredetileg telepített antennarendszer hatósugara és kapacitása néhány éven belül kevésnek bizonyult. Új, az eredetinél csaknem ötször magasabb adótorony megépítését tervezték. Az elkészült tervek között szerepelt egy közel 300 méter magas épület, melynek tetején étterem is létesült volna.
Anyagi források hiányában azonban a nagyszabású tervek nem valósultak meg. 1973-ban az eredeti antennarendszert az épület mellé telepített óriási antennával váltották fel, melyet hatalmas acélsodronyokkal stabilizáltak. Az adótorony épületét megtartották, mindmáig használatban van.
Széchenyi-emlékmű és kilátó
A Széchenyi-hegy oldalában, a Gyermekvasút Széchenyi-hegy állomásától néhány perces gyaloglásra található a Széchenyi-emlékmű és -kilátó, a budai hegyek egyik kevéssé ismert látványossága.
A Széchenyi-emlékművet 1860-ban, gróf Széchenyi István halálának évében emelték. A fenyőliget közepén, a hegy oldalába ékelve található emlékmű Gróf Széchenyi Istvánnak állít emléket. A mellszobrot Stróbl Alajos készítette.
A kilátót Ybl Miklós tervezte. Eredetileg artézi kútként a pesti Városliget bejáratánál állították fel. 1898-ban, a Millenniumra való készülés idején, a Hősök tere kiépítésekor helyezték át jelenlegi helyére, a Széchenyi-hegyre, a Széchenyi-emlékmű közelébe.
Az emlékmű és a kilátó eredetileg erdei pihenőhelyként is szolgált. A város terjeszkedésével a sváb-hegyi villanegyed körülvette a fenyőligetet, amely helyt ad az emlékmű és kilátó együttesének.
A Széchenyi-emlék és -kilátó környéke ma már ikább inkább egy csendes, külvárosi, ligetes parknak tekinthető.
Tót asszony sírja
A Nagy-Hárs-hegy lábánál, Hűvösvölgy és Hárs-hegy állomások között körülbelül félúton található a tót asszony sírja.
Úti Madonna kápolna
A kápolna az 1930-as évek elejére már igen leromlott állapotba került. Az 1990-es évekre csak torzója maradt fenn.
Az Úti Magdolna kápolnát társadalmi összefogással 1998-ban felújították. Szabadon látogatható.