Csütörtök délelőtt érkezett meg Hűvösvölgybe a Gyermekvasút legújabb büszkesége, a Cax 529-es pályaszámú négytengelyes, nyitottperonos vasúti kocsi.
Ezt a típust a II. világháború utáni járműhiány enyhítésére építették Győrben, a Cax 520-529 pályaszámokon összesen 10 korszerű kocsi készült. Tervezési sebességük 80 km/h volt, az utastérben villanyvilágítás és kályhafűtés várta a felszállókat. Az Úttörővasút első éveiben több ilyen kocsi szolgált a budai hegyekben, például a korabeli fotók tanúsága szerint jártak a ma is aktív állományunkban lévő 490,039-es gőzössel is.
Ez a kocsi először Sárospatakra került, majd 2020-ig a kecskeméti vonalak állományában volt, ahol utoljára a Bugaci Kispöfögő szerelvényében láthatta a nagyközönség.
A jármű eredeti felépítését őrzik a küllős kerekek és a siklócsapágyak, a hajdani gyári színterve szerint fényezték újra és oldalanként két korhű zománctábla is díszíti a kocsiszekrényt. A mostani felújítás a MÁV Vagon székesfehérvári üzemének munkáját dicséri.
A frissen felújított Cax 529 pályaszámú nosztalgia kocsi különleges próbaútra indul vasárnap: a menet élén a 490,039-es gőzmozdony lesz látható, melynek ez az utolsó útja, mielőtt visszavonul főjavítás miatt. A futópróba alkalmával a szerelvény utasokat nem szállíthat, csak a műszaki személyzet kíséri a vonatot. A különleges menetet ajánljuk a fotósok figyelmébe, hiszen a korabeli fotók tanúsága szerint 1949-ben is ugyanez a gőzmozdony ugyanilyen típusú kocsikkal közlekedett az Úttörővasúton.
A menetről készült fényképeket örömmel fogadjuk a szerző feltüntetésével a web@gyermekvasut.hu email címre.
Fényképek a próbavonatról
Legyél Te is gyermekvasutas!
A Gyermekvasúton általános iskolás gyermekek teljesítenek szolgálatot a vonatokon és az állomásokon is. Ha 4., 5., vagy 6. osztályba jársz és te is jelentkezhetsz közel 500 fős csapatunkba. Tanfolyamaink február és október első szombati napján indulnak.