2013. október 7-én hétfőn jelentősebb pályafenntartási munkát végeztek a hűvösvölgyi vontatási telep területén.
A fűtőháznál található 206, 207 és 208 számú váltók alatt kicserélték a zúzottkő-ágyazatot, majd gyakorlatilag újjáépítették a kitérőket.
A felújított három váltó a hűvösvölgyi vontatási telep leggyakrabban használt és talán legfontosabb kitérői. Közvetlenül a fűtőházba vezető vágányok szétágazását biztosítják.
Az ágyazat cseréjét az tette szükségessé, hogy alattuk nagy területen vízzsák alakult ki. A pályatest alatt kialakított agyagos vízzáró rétegben mélyedés keletkezett. Esőzés után és hóolvadáskor ebben megállt a víz. A járművek közlekedése közben az agyag a zúzottkőágyazatba felszivárgott és folyamatosan szennyezte azt.
A szennyezett ágyazaton különféle pályahibák alakulhatnak ki. Előbb sebességkorlátozást kell bevezetni, majd esetleg teljesen ki kell zárni a forgalomból az adott szakaszt. A fűtőház előtti váltókon ez természetesen szóba se jöhetett, ezért került sor az ágyazat teljes felújítására.
Hétfő reggel elsőként elbontották a három kitérőt, majd a talajszintig teljesen felszedték az ágyazatot. Kijavították az alapozás hibáit és előkészítették a vízelvezetést.
Az ágyazatot újonnan érkező zúzottkőből építették újjá. Vastagsága 40 centiméter. Hat teherautónyi követ építettek be, de a teljes befejezéshez néhányra még szükség lesz.
Végül a kitérőket újra lefektették, bekötötték a vágányhálózatba, beszabályozták és természetesen kipróbálták. Hétfő estére a teljes területet visszaadták a forgalomnak.
A kitermelt zúzottkő egyelőre a vontatási telepen maradt. Később elszállítják, hogy akár megtisztítva valahol máshol újra felhasználják ágyazatépítéshez, vagy egyéb jellegű építkezésen más célra.
Az ágyazatcserét eredetileg kétnapos munkaként tervezték. Hétfőn ugyan üzemszünet volt a Gyermekvasúton – azaz nem kellett menetrend szerinti vonatok szerelvényét kiállítani a fűtőháztól–, a keddi üzemkezdésre azonban előre fel kellett készülni. A szükséges mozdonyokat és személykocsikat a vontatási telepen vasárnap este úgy helyezték el, hogy kedden reggel a két menetrend szerinti szerelvény a felbontott kitérők érintése nélkül ki tudjon járni Hűvösvölgy állomásra.
A vízzsákok újbóli kialakulását a kiépítendő vízelvezetéssel fogják megelőzni. Az ehhez szükséges műszaki megoldások részben már eddig is készen voltak, részben az ágyazatcsere alkalmával építették ki őket. A megoldás a fordítókorong vízelvezető rendszeréhez fog csatlakozni.
A jelenlegi 206, 207 és 208 számú váltókat 1990-ben fektették. A Gyermekvasút vonalának felújítása keretében a leggyakrabban járt fűtőházi váltókat is kicserélték. A most elbontott ágyazat alsó rétegét még valószínűleg 1950-ben, a vontatási telep építésekor, felső rétegét az 1990-es felújításkor fektették.