2023. május 16-án kedden délután különleges fotósvonat közlekedik a Gyermekvasúton.
A vegyesvonatot a 490,039-es gőzös húzza majd, szerelvényében a kisvasút nosztalgiaflottájának egyik legújabb darabja, a két éve érkezett Cax 529-es nyitottperonos személykocsi mellett ekkor mutatkozik be a nagyközönségnek az ugyancsak izgalmas múlttal rendelkező, frissen felújított Jah 2009-es magas oldalfalú teherkocsi.
Menetrend
16:45: indulás Hűvösvölgy állomásról
18:10 – 18:30: tartózkodás Széchenyihegy állomáson, vízvételezés a vízdaruból
19:45: várható visszaérkezés Hűvösvölgybe
A programra előzetes regisztráció szükséges, melyet ide kattintva, vagy az oldal alján lehet elvégezni.
Díjszabás
A különleges fotósvonatra a részvételi díj 18 éves kor felett: 5800 Ft, 18 éves kor alatt 5400 Ft.
(Az előzetesen visszaigazolt jelentkezők a jegyeket a program napján, május 16-án 15:00 és 16:30 között vásárolhatják meg Hűvösvölgy állomás pénztárában, kizárólag készpénzzel.)
A programon mindenki saját felelősségére vehet részt.
Tervezett fotómegállások Széchenyihegy felé
- az alagút felső kijáratánál
- Jánoshegy és Virágvölgy között az egyik támfalnál
- Csillebérc állomáson
- a Távcső utcai átjáró közelében
- Széchenyihegy állomás bejárati jelzője előtt
Tervezett fotómegállások Hűvösvölgy felé
- Virágvölgy és Jánoshegy között a „kőbánya” előtti egyenes szakaszon (a virágvölgyi előjelzőjénél)
- az alagút felső bejáratánál
- az alagút alsó bejáratánál
A különvonat járműveinek története
490,039 pályaszámú gőzmozdony
A MÁV Gépgyár 1905-ben készítette el az első három 70. gyári jellegű mozdonyát a Görgényvölgyi Erdei Vasutak részére. Ezek a gépek szénnel és fával fűtve egyaránt megbízhatóan üzemeltek, alkalmasak voltak személy- és tehervonatok továbbítására akár 35 km/h sebességgel is, megbirkóztak a 60‰-es emelkedővel, és nem feszültek be a 30 m sugarú pályaívekben sem. Az 1950-ig gyártott típusból 21 változatban összesen 142 darabot építettek.
A 7015 gyári jellegű 490 sorozatú 039, 044 és 049 pályaszámú mozdonyok olajtüzelésűre átalakítva kerültek az Úttörővasútra, de csak rövid ideig, az 1949-es megnyitástól másfél évig közlekedtek itt.
Az 1942-ben a MÁV Gépgyárban épített 490,039-est először Marosvásárhelyen állították forgalomba, ahonnan 1945-ben Békéscsabára vitték, innen vendégeskedett nálunk. 1962-től Szobon szolgált. 1973-ban az Úttörővasút átadásának 25. évfordulóján Hűvösvölgyben állították ki. 2004 novemberében leemelték a talapzatról, majd az Istvántelki Főműhelyben teljes felújításon esett át és új kazánt is kapott. 2007 májusában sikeres hatsági próbát tett a Gyermekvasúton, majd június 9-én a nagyközönség előtt is bemutatkozott. Napjainkban testvérével, a 490,056-os mozdonnyal ketten alkotják a Gyermekvasút gőzösflottáját – mindketten üzemképesek, felváltva közlekednek az előre meghatározott hétvégéken.
Cax 529 pályaszámú személykocsi
A nosztalgiaflotta legújabb büszkesége a Cax 529-es pályaszámú négytengelyes, nyitottperonos vasúti kocsi. Ezt a típust a II. világháború utáni járműhiány enyhítésére építették Győrben, a Cax 520-529 pályaszámokon összesen 10 korszerű kocsi készült. Tervezési sebességük 80 km/h volt, az utastérben villanyvilágítás és kályhafűtés várta a felszállókat. Az Úttörővasút első éveiben több ilyen kocsi szolgált a budai hegyekben, például a korabeli fotók tanúsága szerint jártak a ma is aktív állományunkban lévő 490,039-es gőzössel is.
Ez a kocsi először Sárospatakra került, majd 2020-ig a kecskeméti vonalak állományában volt, ahol utoljára a Bugaci Kispöfögő szerelvényében láthatta a nagyközönség. A Gyermekvasúton 2021 januárjában mutatkozott be. A jármű eredeti felépítését őrzik a küllős kerekek és a siklócsapágyak, a hajdani gyári színterve szerint fényezték újra és oldalanként két korhű zománctábla is díszíti a kocsiszekrényt.
Jah 2009 pályaszámú teherkocsi
A MÁV a keskenynyomtávolságú vasútvonalain az ’50-es években még jelentős teherforgalmat bonyolított le, ám ehhez csak a II. világháború előtti, korszerűtlen teherkocsik álltak rendelkezésre. Ezért az ’50-es évek közepétől a MÁV Székesfehérvári Járműjavítója többszáz darabos sorozatban elkezdte gyártani a korszerű, egységes elvek alapján szerkesztett Jah sorozatú nyitott és Gah sorozatú fedett teherkocsikat. Mindkettőből készült fékbódés és anélküli változat is. A kocsik raksúlyváltós légfékberendezéssel voltak ellátva. A Jah kocsik minden, a MÁV kezelésében álló 760 mm-es nyomtávolságú vonalon közlekedtek, elsősorban ömlesztett árukat szállítottak. A 2009 pályaszámú példányt 1957-ben gyártották és végig a Nyírvidéki Kisvasúton szolgált. Hűvösvölgybe történő átállomásítása után a fékbódét eltávolították. Felújítását Lentiben végezték 2022-23-ban. A teherkocsi a Gyermekvasúton elsősorban üzemi célokat szolgál, tehát például a karbantartáshoz szükséges anyagok, eszközök helyszínre szállításában kap fontos szerepet, de akár fotósvonatokba is megrendelhető.